درمان گیاهی سرگیجه و روش استفاده از آن

درمان گیاهی سرگیجه و روش استفاده از آن۲۰ شهریور ۱۳۹۶

سرگیجه

سرگیجه از مواردی است که سراغ تمام افراد می آید و در شرایط مختلف این اتفاق می افتد. عده ای از مردم هنگام نگاه کردن از ارتفاع به پایین سرگیجه می گیرند و بعضی وقت سوار تاب می شوند. حتی فضانوردان نیز گاهی دچار می شوند.

در ۷۰ درصد موارد، سرگیجه علامت اختلال در گوش درونی است که مثل یک چرخش‌ نما (ژیروسکوپ) حالت تعادل بدن را حفظ می‌کند.

 

روش های درمان گیاهی سرگیجه

همانطور که گفته شد سرگیجه به راحتی و با داروهای گیاهی در منزل درمان می شود. چند نمونه از این درمان گیاهی سرگیجه و روش استفاده از آن را در ادامه می خوانید. با داروهای گیاهی افشار همراه باشید.

 

اسطوخودوس

اسطوخودوس به دوحالت گیاهی و روغن استفاده می شود. برای از بین بردن سرگیجه شما می توانید از هر دو حالت این گیاه استفاده نمایید. شما برای این که بتوانید سرگیجه خود را با استفاده از اسطوخودوس درمان کنید ابتدا باید دمنوش آن را تهیه کنید و در هنگامسرگیجه آن را میل نمایید.

برای تهیه این دمنوش کافی است چند قاشق گیاه خشک شده اسطوخودوس را در یک لیوان آبجوش ریخته و بگذارید بیست دقیقه دم بکشد. چون طعم این دمنوش تلخ است میتوانید آن را با عسل مخلوط کنید. همچنین برای تسکین سر گیجه و سر درد می توانید ازروغن اسطوخودوس استفاده کرده و سرتان را با آن ماساژ دهید. این کار باعث می شود تا خون بهتر در سر جریان پیدا کند و سرگیجه رفع شود.

 

زنجبیل

یکی از بهترین درمان گیاهی سرگیجه زنجبیل است که به عنوان تنظیم کننده خون هم به شمار می رود و فشار خون را کنترل کرده و در حد مطلوبی نگه می دارد. به همین خاطر برای رفع سر گیجه هایی که ممکن است ناشی از افت فشار باشد موثر است. هم چنین زنجیبلباعث تقویت سلولهای مغز شده و انرژی زا می باشد. تهیه دمنوش زنجبیل بسیار راحت است، برای اینکار کافی است مقداری از زنجبیل تازه یا پودر آن را در آب جوش و عسل حل کرده و میل کنید.

 

درمان سرگیجه با مرکبات

مرکبات غنی از ویتامین ث هستند و بارها توصیه شده است که در رژیم های غذایی روزانه انواع مرکبات گنجانده شود. نارنج یکی از میوه هایی است که خواص بی شماری دارد و در درمان خانگی سرگیجه بسیار توصیه شده است. خصوصا سرگیجه های ناشی از آنفولانزا و بیماری سرما خوردگی. می توانید همراه غذا آب نارنج میل کنید و در هنگام سرگیجه می توانید چند قطره آب نارنج را در لیوانی آب ریخته و میل کنید. غلطت آب نارنج بسته به ذائقه افراد داشته و می توان از عسل هم برای شیرین کردن آن استفاده کرد.

یکی دیگر از درمان های خانگی موثر برای رفع سرگیجه، لیموترش یا آبلیمو تازه است. اگر سرگیجه همراه با احساس کسالت و خستگی همراه باشد ممکن است ناشی از ضعف بدن و از دست رفتن انرژی باشد در این صورت یکی از درمان های موثر شربت آبلیمو است. برای تهیه این شربت می توانید چند قاشق آبلیمو تازه را در یک لیوان آب خنک ریخته و مقداری نمک هم به آن اضافه کنید تا فشار خون افت نکند. شربت آبلیمو موثر در تسکین سرگیجه را حتما امتحان کنید.

 

سیاه دانه

اگر به مدت طولانی به سرگیجه دچار می شوید حتما به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که پزشک مورد مشکوکی را تشخیص نداد و فقط برایتان داروهای شیمیایی تجویز کرد, می توانید به جای استفاده از داروهای شیمایی, درمان گیاهی سرگیجه با روغن سیاه دانه را مورد استفاده قرار دهید. چند قطره از این روغن را با چند قاشق عسل مخلوط کرده و صبح ها به مدت ده روز ناشتا میل کنید.

تسکین سرگیجه با فلفل

تسکین سرگیجه با فلفل

اگر سرگیجه به علت کمبود انرژی بدن باشد می توان با ترکیب نمک، فلفل، خردل و سرکه آن را درمان کرد. کافیست یک قاشق از هرکدام از این مواد را در یک لیوان آب ریخته تا کاملا حل شده و سپس میل کنید. این نوشیدنی قادر است انرژی از دست رفته را جبران کرده و به گردش بهتر خون و درمان سرگیجه کمک می کند.

 

عرق بیدمشک

یکی از روش های مفید برای درمان گیاهی سرگیجه استفاده از عرق بید مشک است. از این عرق گیاهی می توانید در هر فصلی استفاده کرده و از خواص آن برای سلامتی بهره مند شوید.

لازم به ذکر است گفته شود چند خوراکی ممکن است باعث بروز و تشدید سرگیجه شوند مانند: زعفران، دخانیات و نوشیدنی های الکلی و آب انار. اگر به سرگیجه های مکرر دچار می شوید مصرف این خوراکی ها را محدود کنید.

 

هشدارها

۱- اگر سرگیجه شما شدید است و باعث سیاهی رفتن چشم ها، استفراغ کردن یا حتی غش کردن شما می‌شود، فورا به اورژانس زنگ بزنید.

۲- اگر هر چند وقت یکبار دچار سرگیجه می‌شوید، به پزشک متخصص مراجعه کنید تا علت آن را تشخیص دهد.

۳- اگر شرایط کاری یا سبک زندگی شما طوری است که مدام نشسته اید و کمتر ایستاده کار می کنید، سیستم عصبی سمپاتیک بدن شما ایستادن را از یاد خواهد برد و وقتی که شما می ایستید، دچار سرگیجه می شوید و تعادل خود را از دست خواهید داد. مصرف دوز پایینداروهای ضد افسردگی (تحت نظر پزشک متخصص) می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند، زیرا سیستم عصبی سمپاتیک را آرام می‌کند.

Facebooktwitterby feather
برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *