فواید درمانی چای ترش

فواید درمانی چای ترش۱۶ آذر ۱۳۹۵

چای ترش، مکی، سرخ یا روزل از جمله گیاهان با خاصیت و پرطرفدار در ایران است قطب اصلی این گیاه غرب آفریقاست.

به گزارش گیاهان دارویی افشار، به نقل از کارشناسان صنایع غذایی و تغذیه: بسیاری از متخصصان و درمانگران طب سنتی ایران نوشیدن دمنوش ها یا چای های گیاهی را بهترین و ساده ترین راه برای تسکین دردهای عمومی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری ها می دانند. امروزه انواع چای های گیاهی و ارگانیک یا چای کیسه ای مانند چای کیسه ای نعناع، چای ترش و دمنوش بابونه در مراکز فروش مواد غذایی قابل تهیه است. در این میان یکی از مواد غذایی که می تواند سبب بهبود بسیاری از بیماری ها شود، استفاده از دم نوش چای ترش است که از جمله دمنوش های گیاهی بسیار مفید برای درمان ناراحتی های قلبی و تسکین درد افرادی است که به عارضه تپش قلب و فشارخون بالا دچارند.

اما باید گفت این دمنوش به دلیل طبع سردی که دارد در زمستان استفاده نمی شود اما در تابستان استقبال زیادی از آن می شود، بنابراین اگر فردی فشارخون دارد و طبعش هم خیلی گرم است، می تواند در زمستان از این چای استفاده کند از فواید دیگر این گیاه ارزشمند می توان به تقویت کننده سیستم ایمنی بدن اشاره کرد این چای غنی از ویتامین C است که در برابر عفونت و سرماخوردگی مقاومت ایجاد می کند.

همچنین به دلیل غنی بودن از آنتی اکسیدان‌ها، با حذف رادیکال های آزاد به حفاظت از سلول های بدن نیز کمک می‌کند.

«مهدی بولاغ» می افزاید: این چای برای افراد دیابتی نیز به علت داشتن مواد شبه انسولینی بسیار موثر است دانه این گیاه بسیار حائز اهمیت است به طوری که در هند از دانه های آن به عنوان یک دارو برای رفع سستی، گیجی و سوء هاضمه استفاده می شود و دانه های آن غنی از چربی و پروتئین است.

وی اظهار می کند: با افزایش شیوع اضافه وزن و چاقی که به دلیل سبک زندگی نامناسب از جمله نداشتن فعالیت بدنی کافی و همچنین افزایش مصرف غذاهای آماده رخ داده است، افراد راه های گوناگونی را برای کاهش وزن امتحان می کنند اما بهتر است ازراه ‌های منطقی تر و کم‌خطرتر و درعین‌حال کم هزینه تر استفاده کنند.

به گفته وی چای ترش در کنار رژیم غذایی مناسب و ورزش، روند کاهش وزن را تسهیل می کند. این چای حاوی ماده ای است که تولید آمیلاز را مهار می کند و در نهایت جذب کربوهیدرات ها کم تر می شود. این چای که در ایران به چای مکی یا قرمز نیز معروف است یک جایگزین مناسب برای نوشیدنی های پرشکر و آبمیوه های حاوی ترکیبات سنتتیک از جمله شیرین کننده های مصنوعی یا شربت ذرت با فروکتوز بالاست.

این کارشناس ادامه می دهد: ضروری است زنان باردار، شیرده و افرادی که قصد بارداری دارند بدون تجویز و نظر پزشک از مصرف این چای خودداری کنند، به دلیل تأثیر این چای بر سطوح استروژن بدن، بهتر است افرادی که از قرص های ضد بارداری استفاده می‌کنند و یا زنان یائسه که تحت هورمون درمانی جایگزین هستند، از این چای استفاده نکنند. مصرف این چای برای افرادی که فشارخون پایینی دارند نیز توصیه نمی شود.

Facebooktwitterby feather
برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *