فروش پودرهای مشابه زعفران

فروش پودرهای مشابه زعفران۲۸ آذر ۱۳۹۵

پودرهای مشابه زعفران که در اماکن مختلف از جمله به صورت دستفروشی در مترو با قیمت های بسیار پایین به فروش می رسند و برخی از مردم اقدام به خریداری از آنها می کنند.

به گزارش گلاب افشار به نقل از خبرگزاری مهر، مهندس مینو حاجیان گفت: زعفران در معرض تقلب های زیادی قرار می گیرد. این محصول از پرچم گل های گیاه زعفران تهیه می شود.

 

وی اظهار داشت: برای تقلب در زعفران از پرچم گیاه گل رنگ و گیاهان مشابه استفاده می کنند و آن را با زعفران مخلوط می نمایند و عده ای دیگر از ریشک های اطراف ذرت استفاده کرده و آن را با رنگ های مصنوعی به رنگ زعفران در می آوردند.ریشک ذرت مستقیم ولی پرچم زعفران انحنا دارد. سرشاخه های کلاله زعفران سه شاخه و قسمت بالای آن شیپوری بوده که هر چه پایین تر می آید باریکتر می شود.همچنین زعفران دارای مقداری طعم تند است.

 

کارشناس اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو ادامه داد: چنانچه زعفران پورد شده باشد اصالت آن تنها با دستگاه های آزمایشگاهی قابل تشخیص است. زعفران به ویژه بعد از آسیاب شدن باید دور از نور و رطوبت و در جام شیشه ای نگهداری شد، زیرا با توجه به اسانس (مواد معطر) زعفران قابل تبخیر شدن است در صورت نگهداری نامناسب به مرور زمان اسانس آن تبخیر شده و از اثرات دارویی و طعم و مزه آن کاسته می شود و مرغوبیت آن از دست می رود.

 

حاجیان خاطر نشان کرد: مصرف کنندگان زعفران در زمان خرید زعفران باید به نوع بسته بندی و مشخصات درج شده بر روی بسته ها، از جمله داشتن شماره پروانه ساخت و پروانه بهره برداری ازسازمان غذا و دارو، تاریخ تولید و انقضاء و آدرس کارخانه تولید کننده توجه نمایند.

 

وی تصریح کرد: پودرهای مشابه زعفران که در اماکن مختلف از جمله به صورت دستفروشی در مترو با قیمت های بسیار پایین به فروش می رسند و برخی از مردم اقدام به خریداری از آنها می کنند و فاقد پروانه ساخت و مشخصات برچسب گذاری هستند به هیچ عنوان مورد تأیید نیستند، این پودرها کاملا تقلبی و از رنگ های شیمیایی تهیه شده اند.

 

کارشناس اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، گفت: مصرف کنندگان برای اطمینان از سلامت زعفران، باید آن را از فروشگاه های معتبر خریداری کنند و به مشخصات برچسب که شامل تاریخ تولید، انقضاء، پروانه ساخت، آدرس واحد تولیدی همراه با شماره تماس و آرم سازمان غذا و دارو است، دقت کنند. بسته بندی محصولات تقلبی فاقد مشخصات کامل و صحیح تولید کننده است.

Facebooktwitterby feather

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *